gewicht verliezen

7 Gewoontes die je helpen Afvallen

Afvallen doe je door kleine veranderingen aan te brengen in je dagelijkse gewoontes. Door je levensstijl telkens met kleine stapjes aan te passen, belast je je lichaam niet te veel, wat erg belangrijk is wanneer je op een blijvende en gezonde manier wilt afvallen.

Er zijn verschillende redenen waarom veel mensen slechte eetgewoonten hebben. Sommige mensen hebben de gewoonte vanuit huis meegekregen en andere zijn overgevoelig voor ‘verslavende’ middelen zoals suiker en kunstmatige toevoegingen.

In dit artikel besprek ik de 7 gewoontes die je kunnen helpen bij het afvallen. Enkele van deze gewoontes inbrengen in je dagelijkse routine kan al een hele stap zijn voor het bereiken van je ideale gewicht.

1. Denk na over je eetgewoontes

Deze gewoonte spreekt voor zich, maar veel mensen vergeten dat ze eerst een goed beeld moeten hebben van hun eigen eetgewoonten voor ze er wat aan kunnen veranderen. Denk kritisch na over volgende vragen: eet je vaak tussen maaltijden? Eet je soms erg laat op de avond? Eet je veel koolhydraten? Heb je vandaag dingen gegeten die eigenlijk niet in een gezond dieet thuishoren?

2. Ga winkelen met een volle maag

Je hebt vast al gemerkt dat winkelen wanneer je honger hebt tot desastreuze gevolgen kan leiden: je koopt zoete en vette snacks die je eigenlijk niet nodig hebt en je koopt grotere porties dan gezond is. Ga winkelen met een volle maag, bereid een boodschappenlijstje voor en houd je daaraan.

3. Eet op vaste tijdstippen

Je lichaam heeft regelmaat nodig. Wanneer je telkens op regelmatige tijdstippen eet, kan je lichaam het voedsel beter verteren en het helpt jou ook om niet tussen maaltijden te gaan snoepen.

4. Eet altijd aan tafel, altijd van een bord

Dit lijkt misschien gek, maar het is gewoon zo dat je meer eet wanneer je voedsel recht uit de verpakking eet, zoals bij veel fast food het geval is. Leg je je voedsel op een bord, dan zie je meteen hoeveel het is en telt het in jouw hoofd als een echte maaltijd, terwijl dat bij een snelle snack uit de verpakking niet altijd het geval is.

5. Eet traag, kauw voldoende en geniet van elke hap

Wie traag eet, eet minder. Door elke hap uitgebreid te kauwen, heeft je lichaam minder moeite met de vertering. Laat je vork misschien even rusten tussen twee happen en neem een slok water. Op die manier heb je sneller het dat verzadigde gevoel en kan je sneller stoppen met eten, zonder dat je met honger van tafel gaat.

6. Eet niet meer na het avondeten

Je zou ervan versteld staan hoeveel punten je van je BMI af kunt krijgen door het aantal calorieën na de laatste officiële maaltijd van de dag te verlagen. Als je weet dat je vaak nog honger hebt enkele uren na het avondmaal, probeer dan je tanden te poetsen vlak na het eten. Dat onderdrukt het hongergevoel.

7. Start je dag met een gezond ontbijt

Voedingsexperts zeggen niet voor niets dat dit de belangrijkste maaltijd van de dag is. Als je je dag kan beginnen met een gezond ontbijt, dan ben je gewapend tegen het knagende hongergevoel dat veel mensen in de voormiddag besluipt. Zo kan je zonder problemen de rest van de dag doorkomen zonder te snacken of te snoepen.

Pas deze gewoontes toe, en zorg ervoor dat je voldoende beweegt en je zult gauw de overtollige kilo’s lichaamsvet zien verdwijnen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *