Samen koken

Afvallen combineren met een gezinsleven

Veel mensen die willen afvallen haken af omdat ze het moeilijk te combineren vinden met een gezinsleven. Gedurende de dag is het meestal nog wel mogelijk om apart te eten van de rest van uw gezin. Vooral wanneer u ‘s avonds gezellig met uw gezin aan tafel wilt kan het lastig zijn om te volharden in uw dieet. Afzonderlijk koken voor uzelf is vaak ook geen optie. In dit artikel wil ik verder ingaan op dit probleem en probeer ik u enkele tips en trucs te geven zodat u dit probleem kunt verhelpen. Omdat het probleem vooral bij het avondeten optreedt wil ik hier verder op in gaan.

Eet samen hetzelfde, eet gezond

Probeer liever niet ‘s avonds iets anders te eten dan de rest van uw gezin. Eet lekker samen dezelfde maaltijd, zodat de anderen zo min mogelijk in de gaten hebben dat u aan het lijnen bent. De ervaring leert dat afzonderlijk koken simpelweg niet werkt. Sommige gezinnen houden het wel even vol maar uiteindelijk vervalt u weer over in oude gewoonten. Het is veel effectiever om te zorgen dat u elke avond een gezonde maaltijd op tafel zet. Een gezonde maaltijd past namelijk in elk verantwoord dieet en is ook goed voor iedereen die al een gezond gewicht heeft. Grote voordeel is dat wanneer u aanleert om gezond te eten dit ook een blijvend resultaat heeft.

Heb u weinig inspiratie, of weet u niet goed hoe u lekkere gezonde maaltijden maakt en hierin ook nog kunt variëren? Het aanschaffen van een receptenboek met gezonde recepten kan de oplossing voor u zijn. De betere diëten voorzien ook in een dergelijke behoefte. Als voorbeeld kunnen we het Vitadis dieet noemen. Voordeel is dat u naast gezond ook erg gevarieerd kunt eten.

Wat is gezond eten?

Wat voor gerechten u ook maakt u kunt eenvoudig aanleren wat gezond en wat ongezond is. Als u gezond eet dat eet u regelmatig (lees dagelijks) aardappelen, brood, groente, fruit, melk, kaas, vlees, vis ei en boter. Dit zijn producten die zijn terug te herleiden naar de schijf van vijf.

Maak porties

Veel mensen zetten de pannen op tafel. Best gezellig maar ook een valkuil. Vaak is er namelijk meer gekookt dan nodig. Als het lekker smaakt is het erg makkelijk om nog even wat extra op te scheppen. Hierdoor eet u en uw gezin al snel teveel. Probeer daarom de borden te vullen in de keuken en hetgeen over is te bewaren voor een volgende keer. Ook kunt u uw eigen portie wat beperkter houden dan die van uw man of kinderen.

Betrek uw gezin bij de voorbereiding

Ik besef dat we niet altijd de tijd hebben om uitgebreid te koken. De basis dingen zoals aardappelen schillen, groente en vlees snijden moeten toch gebeuren. Het kan leuk zijn om vooral uw man/vrouw en kinderen hierin te betrekken. Grote voordeel is dat u samen bezig bent en dat we bewust met eten bezig zijn.

Hoe kan je gezond eten bij kinderen stimuleren?

Een onderzoekster van de Universiteit van Amsterdam heeft specifiek onderzoek gedaan naar deze vraag. Het blijkt dat tekenfiguren die gezond eten de aantrekkingskracht tot gezond eten bij kinderen stimuleren. De tekenfiguren kunnen op de verpakking van producten staan, in kinderboekjes, op televisie etc. De vorm waarin de figuur zich presenteert maakt in feit niet uit. Het gaat om het logische verband tussen de figuur en het product, zoals het konijn logischerwijs een wortel eet. Het blijkt dat wanneer u kinderen interactief voorleest uit dergelijke boekjes het kind gezonder eet.

Eet aan tafel

Eten aan tafel is gezonder dan eten voor de televisie. Onderzoeken tonen aan dat wanneer mensen voor de televisie eten er meer gegeten wordt. Het eten wordt onachtzaam naar binnen geschoven. Probeer dan ook zoveel mogelijk aan tafel te eten. Het eet gezonder en u kunt gezellig met elkaar de dag doornemen.

Over de auteur, Mirjam Koender
Mirjam Koender is deskundige op het gebied van afvallen, het ontwikkelen en behouden van een gezonde levensstijl. Middels haar website www.goedkoopsneafvallen.nl heeft Mirjam een platform ontwikkeld waarop ze mensen probeert te helpen om een gezond gewicht te bereiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *