Overgewicht bij kinderen

Iedereen wil natuurlijk een gezonde jeugd voor onze kinderen. Toch is overgewicht een groeiend probleem onder jongeren. Maarliefst 1 op de 7 kinderen in Nederland heeft in meer of mindere mate te kampen met overgewicht. Dat zijn er ruim 450.000! In sommige wijken is het probleem nog zelfs veel groter, daar is het zelfs al 1 op 3 kinderen!

Geheel terecht maken vele ouders zich zorgen om dit probleem, maar lang niet iedereen weet hoe ze dit kunnen aanpakken. Iedereen heeft het vast wel eens gehoord en het klinkt allemaal zo simpel: gezond eten en voldoende bewegen. Maar in de praktijk blijkt dat allemaal nog niet zo simpel te zijn.

Problemen overgewicht

Of we willen of niet, kinderen met overgewicht zijn “anders” dan andere kinderen van hun leeftijdscategorie. Vaak hebben deze kinderen namelijk te kampen met problemen op school zoals gymnastiek en bij sport en spel. En (jonge) kinderen willen nou eenmaal niet anders zijn dan hun leeftijdsgenoten. Kinderen zijn hard, vooral naar elkaar toe, daarom zijn kinderen met overgewicht vaak het mikpunt van pesterijen of spot. Hierdoor krijgen veel van deze kinderen een negatief zelfbeeld, hetgeen weer gevolgen kan hebben voor hun toekomst. Diëten zijn voor dikke kinderen vaak ook niet lang vol te houden, omdat een streng dieet deze kinderen nog meer anders maakt dan de groep en dat is nou net wat ze er niet bij kunnen hebben.

Diabetes

Het aantal kinderen in Nederland met diabetes neemt zelfs al epidemische vormen aan. Van de kinderen kampt 1 op de 7 met overgewicht, terwijl zelfs 1 op de 3 kinderen (bijna 150.000) met overgewicht diabetes type 2 heeft, een type dat voorheen alleen bij oudere mensen voorkwam. Het risico dat deze kinderen tussen de leeftijd van 10 en 20 jaar ernstig ziek zullen worden is groot, net als mogelijk vroegtijdige sterven. De overheid heeft dan ook al meerdere campagnes gestart om ouder er toe te bewegen hun kinderen (veel) meer te laten bewegen en minder te laten eten.

Wanneer heeft een kind overgewicht?

Overgewicht is niks anders dan dat het kind te zwaar is en te veel lichaamsvet heeft. Je kunt heel eenvoudig controleren of je kind te zwaar is door te kijken of het gewicht past bij de lengte en leeftijd van het kind. Dit kun je bijvoorbeeld doen met een BMI-meter zoals dat onder andere door het Voedingscentrum wordt aangeboden. Oudere en langere kinderen mogen natuurlijk meer wegen dan jongere of kleinere kinderen. De BMI-meter houdt daar overal rekening mee. (zie ook BMI bij kinderen)

Ondanks dat men in sommige culturen overgewicht ziet als een teken van rijkdom, gezondheid en vruchtbaarheid weten we uit diverse onderzoeken dat overgewicht slecht voor de gezondheid is of kan zijn.

Waardoor krijg je overgewicht?

Erfelijkheid speelt bij overgewicht maar een hele kleine rol, in tegenstelling wat sommige ouders graag willen geloven. Het ene kind wordt nou eenmaal sneller dik(ker) dan het andere. Toch blijven de belangrijkste veroorzakers van overgewicht te veel eten en te weinig bewegen. Je kind wordt dik als het meer eet dan het lichaam nodig heeft. De reden hiervan is dat het teveel aan voedingsstoffen dan wordt omgezet in lichaamsvet.

Kinderen hebben een grotere kans op overgewicht als de ouders ook overgewicht hebben. Dit ligt echter niet aan de erfelijkheid, maar aan slechte en ongezonde voedingsgewoontes, zoals veel frisdrank, snacks en snoep, en te weinig gelegenheid om te bewegen, omdat ze veel in de auto of achter de computer of tv zitten.

Als kinderen zich niet happy voelen of zich vervelen en ze krijgen niet de juiste aandacht van hun ouders hebben ze ook de neiging om te gaan eten. Sommige ouders hebben daarnaast de verkeerde gewoonte om hun kind te troosten, te verwennen of te belonen met snoep. Hierdoor wordt de drang van elk kind om bij bepaalde spanningen of gevoelens alleen maar te willen eten of snoepen alleen maar gestimuleerd waardoor het kind er op een gegeven moment zelfs aan gewend raakt.

Gevolgen van overgewicht bij een kind

Een kind met overgewicht zal over het algemeen minder snel aan spelletjes meedoen die (veel) energie kosten, omdat te dikke kinderen vaak moeite hebben om te bewegen en te sporten.

Een kind met overgewicht wordt vaak gepest en zal zich ook vaak schamen. Hierdoor kan het zich onzeker en eenzaam gaan voelen.

Heeft een kind last van overgewicht, dan is de kans groot dat het op latere leeftijd ook last houdt van overgewicht. Daarnaast is de kans groter om later last te krijgen van een te hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, diabetes (suikerziekte) of spier- en gewrichtsklachten.

Wat moet je doen als je kind last heeft van overgewicht?

Voor iedereen, maar vooral voor kinderen, is een gezonde leefstijl het aller belangrijkst. Denk hierbij vooral aan gezonde eet- en drinkgewoontes en voldoende lichaamsbeweging. Dit geldt dan niet alleen voor het kind, dit geldt voor het gehele gezin. Wil je het beste resultaat, dan moet het gehele gezin hieraan meedoen.

Als je kind overgewicht heeft, hoeft over het algemeen niet eens zo zeer af te vallen. Blijft het gewicht gelijk, dan is dat vaak al voldoende. Je kind groeit namelijk ook nog steeds in de lengte, waardoor het probleem zich ook oplost.

Tips om je kind meer te laten bewegen:

  • Laat je kind niet langer dan een bepaalde tijd achter de computer of tv zitten. Maak daarover afspraken.
  • Kinderen moeten buitenspelen. Stimuleer dat, laat het boodschappen doen op de fiets of de hond uitlaten.
  • Laat je kind elke dag minstens één uur actief bewegen. Probeer het te stimuleren door zelf mee te doen, maak het leuk maar forceer het niet. Ook broertjes, zusjes en vriendjes kunnen hieraan meedoen.
  • Laat je kind sporten bij een sportverenging en ga regelmatig even kijken naar de wedstrijden of de trainingen. Dat zorgt voor een extra stimulatie.
  • Doe je kind op zwemles en stop niet bij zwemdiploma A, laat het ook B en C halen.
  • Maak samen met het gehele gezin eens een boswandeling, strandwandeling, stadswandeling, fietstocht of ga samen lekker zwemmen in het weekend.
  • Laat je kind niet met de auto of bus naar school gaan, maar met de fiets of ga samen lekker lopen naar school.
  • Als je kind 16 jaar wordt, geef het geen scooter maar laat het lekker gezond fietsen.

Deze tips zijn natuurlijk niet voor iedereen even goed haalbaar, maar bedenk dat alle beetjes extra lichaamsbeweging helpen. Extra beweging betekent extra verbranding, waardoor je kind meer spieren krijg en minder vet. Daarnaast zal het zich steeds fitter gaan voelen en minder snel buiten adem raken. Ook gym op school zal dan weer leuk zijn om aan mee te doen.

Tips voor een gezonde voeding

Voorkomen is beter dan genezen. Eet gezond!

  • Zorg voor afwisseling in het eten.
  • Eet voldoende groente, fruit en volkoren producten. Deze zitten boordevol waardevolle voedingsstoffen en bevatten weinig calorieën.
  • Gebruik alleen mager vlees en magere melkproducten.
  • Gebruik bij het koken geen vet.
  • Drink voldoende, maar wel gezond. Neem melk, water, of thee zonder suiker en zo af en toe een vers sapje.
  • Bij een gezonde en afwisselende voeding zijn vitaminepillen niet nodig.

2 gedachten over “Overgewicht bij kinderen”

  1. Geef je kind zelf gebakken brood zonder toegevoegd suiker. Recept voor n brood van 800 gram.
    500 gr volkoren meel of om te wennen half om half bloem/volkorenmeel.
    300 ml water.
    1 zakje gedroogde gist (7gr)
    1theelepeltje (6gr) zout
    2 eetlepels olie(olijf of zonnebloem)
    Ook in vleeswaren zit toegevoegd suiker. Je kunt n kipfiletje braden. Of andere vleessoorten. Lekker kruiden. Varieer. Je hebt t zelf in de hand wat jonge kinderen thuis eten. Zelfde geldt voor de warme maaltijd. Er hoeft geen suiker bij gevoegd. Ipv n pot of blik waar suiker bij in zit geef vers of diepvriesgroente. Dat scheelt toch 3 maaltijden per dag geen extra suiker.
    Bijkomend voordeel is waar geen suiker in zit word ook minder zout gebruikt.
    En dan kun je ook echt wel n keer wat lekkers geven.
    En beter goed gegapt dan slecht verzonnen: wat er niet aankomt hoeft er ook niet af.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *