Cholesterolverlagend dieet helpt je LDL cholesterol te verlagen

Een te hoog cholesterol is iets wat je gelijk dient aan te pakken. Cholesterol ontstaat vaak door een ongezonde levensstijl of slechte gewoontes. Zo kan voeding een hoop verandering teweeg brengen in het cholesterolgehalte in je bloed. Loop je hier lang mee rond dan kan het voor de nodige gezondheidsrisico’s zorgen. Je kan aan de hand van een cholesterolverlagend dieet jouw cholesterol verlagen. Ook geven we je nog een paar praktische tips die je direct helpen met het in balans brengen van jouw cholesterol. We raden je aan deze dan ook zeker op te volgen.

Wat is cholesterol?

Cholesterol is een belangrijke stof voor het lichaam. Deze vetachtige stof maakt o.a. cellen aan in je lichaam en is betrokken bij een hoop andere processen. Het is dan ook niet per definitie slecht, echter kan een te hoog cholesterol ervoor zorgen dat de kans op hart- en vaatziektes groter wordt. Dit komt door de vernauwing in de aderen die ontstaat door ophoping van teveel verkeerd cholesterol. Dit moet je ook dan zien te voorkomen of bij een te hoog cholesterolgehalte direct bestrijden. En dan kan met een cholesterolverlagend dieet.

LDL cholesterol

LDL wordt ook wel vaak het slechte cholesterol genoemd. Bij het eten van bijvoorbeeld veel verzadigde vetten kan het LDL cholesterol toenemen in jouw bloed. Bij een te hoog cholesterolgehalte wil je deze echter juist omlaag brengen.

HDL cholesterol

HDL cholesterol is ook wel het gezonde cholesterol in je bloed. Wanneer je veel onverzadigde vetten eet uit gezonde bronnen zal het HDL cholesterolgehalte toenemen, waarbij tegelijkertijd je LDL cholesterolgehalte daalt. Gezonde vetten eten helpt dan ook zeker wanneer je jouw cholesterol (LDL) moet verlagen.

Zo werkt een cholesterolverlagend dieet

Je gaat gezonder eten. Alles wat je eet bestaat vaak uit onbewerkte en verse producten. Daarbij krijg je dus veel minder suikers, zouten en verzadigde vetzuren binnen. Wel haal je gezonde vetten uit o.a. vis en olijfolie. Deze mag je (enigszins met mate) wel eten en dragen juist bij aan een betere gezondheid. Met een cholesterolverlagend dieet ga je verder ook afvallen. Het verkrijgen van een gezond gewicht draagt ook weer haar steentje bij aan het verlagen van jouw cholesterol.

Dit kun je nog meer doen om je cholesterol te verlagen

Er zijn nog een aantal belangrijke punten waarmee je jouw cholesterol kunt verlagen zoals:

• Indien je een roker bent is stoppen met roken ook een hele grote plus en zal dit zeker effect hebben bij het verlagen van jouw cholesterol.
• Drink met mate, beperkt het tot maximaal 1 glas per dag en niet elke dag van de week. Bij voorkeur een rood wijntje gezien de gezonde stoffen die zich hierin bevinden. Denk hierbij aan 3 tot 4 dagen per week maximaal. Dit heeft een gunstig effect op jouw gezondheid.
• Beweeg meer en ga bv. sporten in de sportschool. Je kunt er voor kiezen om te gaan zwemmen, hardlopen, fitnessen of bv. langer te lopen met je hond. Bouw het wel op. Wandelen is ook al heel gezond. Dus een wandelingetje in het bos of een uurtje lopen met de hond per dag helpt ook al bij het verbeteren van je conditie.
• Probeer zoveel mogelijk de snacks, snoep, chocolade en frisdranken te laten staan, maar dit ga je met een cholesterolverlagend dieet sowieso al doen.

Pluspunten van een cholesterolverlagend dieet

• Je gaat ermee afvallen en krijgt een gezond gewicht
• Een cholesterolverlagend dieet helpt je stap voor stap naar een gezonder leven
• Jouw cholesterol gaat omlaag
• Je doet veel kennis op en kan dit direct toepassen in de praktijk

Welk cholesterolverlagend dieet moet je volgen?

Er zijn verschillende manieren om het dieet te volgen. Een goed voorbeeld is bv. het DASH dieet. Hiermee zal jouw te hoge cholesterol afnemen. Zeker wanneer je ook de praktische tips uit dit artikel er ook bij toepast.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *